Trainingspartners

masterclassreeks

De Credit Manager als Business Partner

Download Brochure Direct inschrijven

Wat houdt deze masterclassreeks in?

Elke organisatie moet continu veranderen en tegelijkertijd stabiliteit nastreven, een paradoxale situatie. Zeker wanneer de noodzaak van verandering toeneemt – en dat is het geval in de vierde industriële golf – komt er spanning op de stabiliteit van de organisatie. Digitale transformatie, robotisering, artificial intelligence, blockchain, cyber risico’s, privacy issues, strategische scenario’s, etc. hebben grote impact op jouw rol als Credit Professional.

Van de Credit Professional wordt verwacht deze veranderingen te begrijpen en mee te bewegen. De operationele functie verandert steeds meer naar een adviserende rol. Anders gezegd mag men van de Credit Manager meer een business partner verwachten. Een business partner die zich bezighoudt met de optimalisatie van resultaten (kwaliteit, winst, cash, customer satisfaction, etc.). Die de business en de geïncasseerde cijfers volledig weet te doorgronden en zorgdraagt voor het tegengaan van waardevernietiging en het faciliteren van waardecreatie. De standaard werkzaamheden dienen inmiddels ingericht en geoptimaliseerd te zijn.

De Credit Manager als business partner hoort de business uit te dagen op andere inzichten en mogelijkheden. Dit vraagt tegelijkertijd dus een andere aanpak van de Credit Manager. Niet langer alleen maar de processen volgen en hetgeen de business hem opdraagt, maar veel meer de sparringpartner te worden van de business. Een wezenlijk (meer)bijdrage leveren dan sec het binnenhalen van gefactureerde omzet en het beperken van de financiële risico’s. Dit vraagt om gedegen kennis van data-management, bevlogen leiderschap en goede communicatieve en sociale vaardigheden. De vraag is hoe jij mee deze verandering omgaat?

Wat leer je tijdens deze masterclassreeks?

De masterclassreeks De Credit Manager als Business Partner behandelt actuele theorieën en inzichten die van belang zijn om als Credit Manager op het hoogste niveau te kunnen acteren en adviseren. In vijf inspirerende bijeenkomsten bieden trainers Raimond Honig MBA, Drs. Hinrich Slobbe en Ir. Igor Wortel MBA je inzicht in de stappen die je moet zetten om de brug tussen de afdeling Credit Management en de organisatie te slechten. Na deelname ben je futureproof en beschik je over de benodigde kennis en vaardigheden om als Credit Manager een proactieve bijdrage te leveren aan de uitvoering van de strategie van jouw organisatie.

Voor wie is deze masterclassreeks bestemd?

Deze vijfdaagse masterclass is niet geschikt voor elke Credit Manager. Voor een optimaal leereffect en maximale impact, is het van belang dat je beschikt over een gezonde interne drive tot samenwerken met andere professionals. Daarnaast ben je nieuwsgierig, wil je jezelf beter leren kennen, ben je gefocust op de dialoog en durf je je eigen aannames en overtuigingen ter discussie te stellen. In deze masterclass zorgen we dat je met een selecte groep Credit Professionals op het juiste niveau in dialoog kunt gaan over het vergroten van jouw effectiviteit als Credit Manager. Je past perfect binnen de doelgroep voor deze masterclass als je als Credit Manager minimaal vijf jaar werkervaring hebt en jezelf wilt doorontwikkelen tot een vertrouwd adviseur voor de business.

Hoe ziet het programma er uit?

Dag 1: Future proof Credit Management

In deze eerste masterclass schets Raimond Honig MBA de situatie waarin we momenteel verkeren en de veranderingen die de komende jaren op stapel staan. We leven in een VUCA-wereld en dat vraagt veel van ons. In een complexe en dynamische wereld is het praktisch onmogelijk om de toekomst te voorspellen. De blik moet naar buiten worden gericht om aan de hand van real-time data tijdig veranderingen te signaleren die impact op het gedrag van medewerkers, de kernwaarden van de organisatie, de bedrijfsvoering en de maatschappelijke en financiële resultaten van de organisatie hebben. We vragen stellen we en hoe doen we dat eigenlijk vanuit de juiste verbinding. Welke leiderschapsstijl hoor daarbij en welke eigenschappen hebben we allemaal nodig om waarde toe toevoegen aan de uitoefening van jouw (veranderende) functie.

Dag 2: Boardroomtalk

In deze masterclass neemt Drs Hinrich Slobbe je mee in de verschillende elementen die nodig zijn om de juiste gesprekspartner te kunnen zijn in de directiekamer. Kennis van Financiële analyse, het kunnen denken in Businessmodellen, inzicht in het vijf krachtenmodel, wat doet cultuur in de organisatie, etc. Vanuit de vijf dimensies van waardecreatie leert Hinrich jou op de relatie te leggen tussen de waardepropositie van jouw organisatie en de financiële gevolgen daarvan, zowel in resultaat als in cash. Naast de meest gebruikte ratio’s die in de bestuurskamer gebruikt worden zal ook ingegaan worden op de belangrijkste oorzaak-variabelen die bepalend zijn voor het halen van de doelstellingen. Daarbij zal gebruik worden gemaakt van het Canvas Business Model van Osterwalder. Hieruit worden tevens de KPI’s afgeleid die noodzakelijk zijn creëren van optimale waarde. In dat licht zullen ook de creditmanagement kengetallen worden beoordeeld. Hoe dragen moderne technische mogelijkheden bij aan het beïnvloeden van betalingsgedrag, kredietwaardigheid en andere kritieke succesfactoren van het creditmanagement-vakgebied? Neem je belangrijkste beleidsvraagstukken mee naar de workshop en zij zullen aan een kritisch-analytische blik worden onderworpen tijdens deze action-learning workshop.

Dag 3: De Matrix

In deze masterclass neemt Drs Hinrich Slobbe je mee in de vertaling van financiële doelstellingen naar praktische operationele KPI’s voor de creditmanagement praktijk. Uit sessie 2 zijn een aantal dominante thema’s naar voren gekomen die een doorslaggevende invloed hebben op de beroepspraktijk. Hoe kan effectief creditmanagement bijdragen aan het halen van die doelstellingen? Welke nieuwe tools zijn beschikbaar om kredietwaardigheid te beoordelen en betaalgedrag te kunnen beïnvloeden? Kan de blockchain ons helpen? Innovatieve FinTechs die het leven van de creditmanager beter maken? Nieuwe nudges om klanten tot snellere betaling te verleiden? Kortom: hoe verandert nieuwe technologie de dagelijkse praktijk van de credit manager in het licht van de financiële en niet-financiële doelstellingen van de organisatie?

 Dag 4: Gamechangers

Als mijningenieur probeer je vanuit de historie, de geologie, soms miljoenen jaren te verklaren tot in het allerkleinste detail en daar een optimaal proces op af te stemmen. Iedere stap in het proces telt, iedere atoom in een grondstof of diamant heeft invloed op het eindresultaat en zal dus het (mijnbouw)algoritme beïnvloeden. Vanuit die achtergrond en detailniveau kijkt Igor Wortel MBA ook naar financieel – administratieve omgevingen, probeert de historie te herleiden door vaak te starten met data-analyse en vervolgens de nieuwste technologische oplossingen toe te passen. Vanuit historische data, lokale optima, een neuraal netwerk en binnenkort ook de metaverse kunnen we iteratief naar het beste resultaat toe werken. Artificiële intelligentie (‘statistics on steroids’), snelle computers en nieuwe businessmodellen (bv. platforms) geven hier veel nieuwe mogelijkheden en Igor zal gedurende deze dag alle mogelijkheden laten zien, maar je gaat ook zelf aan de slag en met een afgeladen gereedschapskoffer naar huis. Direct toepasbaar in de operatie.

Dag 5: Leiderschap nieuwe stijl, Zelfmanagement, één die past bij een Credit Manager als Business Partner!

Op de laatste dag van de masterclassreeks brengt Raimond Honig MBA alle aspecten bij elkaar en gaan we in samenhang kijken naar jouw uitdagingen op het gebied van leiderschap. We geven je de handvatten die je in jouw praktijk nodig hebt om een succes te maken van de verandering waar je vorm aan wilt geven en op welke manier jij waarde kan toevoegen als partner voor de business. De wijze waarop jij omgaat met jouw AQ, adaptieve intelligentie, is dé oplossing om krachtdadig in het leven te staan, zowel flexibel als stabiel. AQ is dé kwaliteit die we nodig hebben om te komen tot een optimaal aanpassingsvermogen. Het geeft meer diepe voldoening, energie en leiding in ons leven.

Indiviudele coaching (virtueel)

Na afloop van de masterclassreeks heb je als deelnemer de mogelijkheid om jouw persoonlijke vraagstukken en uitdagingen in een virtuele sessie van een uur één op één te bespreken met Raimond Honig MBA. Jouw specifieke coachvragen kunnen betrekking hebben op onderwerpen als effectief omgaan met weerstand tegen verandering, leidinggeven aan de transformatie van jouw afdeling of creditmanagement team, het verhogen van je persoonlijke effectiviteit etc.

Data

  • Dag 1: Donderdag 12 mei 2022
  • Dag 2: Woensdag 18 mei 2022
  • Dag 3: Woensdag 25 mei 2022
  • Dag 4: Vrijdag 3 juni 2022
  • Dag 5: Donderdag 16 juni 2022

Tijden

Deze masterclassreeks is filevrij georganiseerd. We starten om 10:00 uur. Tussendoor serveren we een heerlijke lunch en na afloop om 17:00 uur is er gelegenheid om na te praten onder het genot van een snack en een drankje.

Sprekers:

Raimond Honig MBA
Raimond Honig MBA

Raimond studeerde Strategisch Bedrijfsopleiden en behaalde cum laude zijn mastergraad in de Bedrijfskunde. Raimond is Chief Operating Officer bij Masters in Finance BV. Raimond is daarnaast (deeltijd) managing partner bij het Credit Management Instituut bv in Zoetermeer. Hij schreef tot dusver zelfstandig en in co-auteurschap zeven boeken over Credit Management en communicatie, waarvan zijn voorlaatste boek een praktijkgericht onderzoek over werkkapitaal behelst. Momenteel schrijft hij in co-auteurschap aan zijn achtste boek: "De financial als Businesspartner".

Raimond Honig MBA
Drs Hinrich Slobbe
Drs Hinrich Slobbe

Hinrich Slobbe studeerde bedrijfseconomie aan het HEAO, gevolgd door een doctoraal Bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hij heeft als freelance consultant Financieel Management, Human Resource Accounting en Debiteurenbeheer gewerkt voor diverse grote nationale en internationale organisaties. Daarnaast doceert Hinrich sinds 1984 aan diverse hogescholen, Business schools en Universiteiten over de vakgebieden Financieel Management, Human Resource Accounting, Strategie en Werkkapitaal.

Drs Hinrich Slobbe
Ir. Igor Wortel MBA
Ir. Igor Wortel MBA

Igor Wortel is directeur en oprichter van Phalanxes en werkt sinds 1998 aan projecten in alle gebieden waar Phalanxes hun diensten verlenen. Zijn technische perspectief afkomstig van een opleiding Toegepaste Aardwetenschappen aan de Technische Universiteit Delft, gecombineerd met inzichten in bedrijfseconomie die hij tijdens zijn opleiding aan de Universiteit van Amsterdam heeft opgedaan, vormen een solide basis voor succes.

Ir. Igor Wortel MBA

Kosten:

Open Inschrijving

De kosten voor deelname aan deze vijfdaagse masterclassreeks bedragen € 2.795 euro per persoon exclusief BTW. Dit bedrag is inclusief het uitgebreide lesmateriaal, koffie/thee, fris, vijf keer een luxe lunch en een individuele coaching sessie.

Incompany

Het is ook mogelijk om dit programma op incompany basis te laten verzorgen. Neem voor meer informatie en/of een vrijblijvende offerte contact met ons op via telefoonnummer 020 – 672 1371 of per email: info@nlacademy.nl

Informatie aanvragen

Vul het onderstaande formulier in, dan nemen wij contact met u op.

Naam cursus: De Credit Manager als Business Partner

Type: Incompany

*

*

*

*

*

*

Bevestig a.u.b. dat u geen robot bent.

Inschrijven

Voor deze training zijn (nog) geen trainingsdata bekend. Selecteer 'Incompany' om deze training bij u op locatie te volgen op het moment dat het u uitkomt.