Partners

cursus

Driedimensionaal Portfolio Management

Direct inschrijven

Wat houdt deze cursus in?

Een jaarrekening met daarin de balans, de winst- en winstrekening en het kasstroomoverzicht is slechts het product van de bedrijfsleiding en haar strategie. In modern portfolio management is het van belang om klanten, prospect en zelfs uw toeleveranciers in te delen in sterke spelers met potentie of zwakke spelers met weinig perspectief. Enkele baanbrekende theorieën uit de marketing geven daarbij een denkraam en bieden solide houvast.

Wat leert u tijdens deze cursus?

Deze training is bestemd voor credit management professionals die willen leren hoe zij de high potentials in hun markt kunnen identificeren en categoriseren op basis van financiële analyse in combinatie een strategische analyse van de markt.

Voor wie is deze cursus bestemd?

Deelname aan deze  training levert u gegarandeerd voordeel op als u werkzaam bent als:

– Credit Manager
– Credit Risk Manager
– Credit Analyst
– Credit Controller
– Commercieel manager

Hoe ziet het programma er uit?

Inleiding Driedimensionaal Portfolio Management

  • Het belang van het doorgronden van de financiële huishouding van klanten en prospects
  • Waarom we klanten financieel willen waarderen en een rating willen toekennen
  • Creatief boekhouden en windowdressing

De essentie van de balans

  • De balans in vier kwadranten
  • Opbouw van financiering
  • Beperkingen van de balans
  • Het (on)belang van ratio’s en kengetallen

Introductie van vier toonaangevende marketing theorieën

  • Product Life Cycle (PLC) model
  • Porter’s 5 krachten en het Waardeketen-model
  • Portfolioanalyse met de Boston Consultancy Group (BCG) Matrix

Inzicht in de jaarrekening

  • Wat zijn de individuele balansposten waard?
  • Hoe verhouden de balansposten zich ten opzichte van elkaar?
  • Hoe zijn de verlies- en winstrekening en het kasstroomoverzicht opgebouwd ?
  • Hoe verhouden deze twee zich ten opzichte van elkaar?

Interpretatie van de gegevens in de theorieën

  • Het categoriseren van klanten en prospects binnen de PLC en Porter
  • In welke fase bevindt uw klant of prospect zich binnen de PLC?
  • Het “financieel raten” van klanten en prospects
  • Het in kaart brengen van een portfolio van klanten/prospects in de BCG-Matrix

Deze incompany training duurt 1 dag 

 

Uw trainer:

Vincent van Viersen

Vincent van Viersen is werkzaam als directeur bij Finance & Insurance te Amsterdam. Daarvoor was hij onder meer werkzaam als senior underwriter bij Atradius, als Credit Manager bij Tata Steel te IJmuiden en als adjunct directeur betalingsverkeer en cash management bij ING Bank. In 2010 is Vincent verkozen tot Credit Manager of the Year.

Vincent van Viersen

Kosten:

Incompany Training

Deze training wordt momenteel uitsluitend op incompany basis verzorgd. Neem voor meer informatie en/of een vrijblijvende offerte contact met ons op via 020 – 672 1371 of per email: info@nlacademy.nl

Inschrijven

Informatie aanvragen

Deze training wordt momenteel uitsluitend op incompany basis verzorgd. Vul het onderstaande formulier in, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.

Naam cursus: Driedimensionaal Portfolio Management

Type: Incompany

*

*

*

*

*

*

Bevestig a.u.b. dat u geen robot bent.